Izazovi akademske čestitosti da se rješavaju izvan zakonodavnog i institucionalnog okvira, moraju se riješiti i osnovni uzroci
Potpuno sprovođenje nephodnih mjera za
zaštitu od narušavanja akademskog integriteta, kao što su plagijarizam ili
akademsko nepoštenje, uvijek treba da bude u fokusu akademske zajednice, dok bi
rješavanje pitanja integriteta trebalo da prevaziđe zakonodavne i
institucionalne okvire, sa nastojanjem
da se riješe osnovni uzroci takvog ponašanja. Ovo je bila jedna od poruka sa konferencije
„Najnoviji izazovi očuvanja akademske čestitosti“ koja je održana u Herceg
Novom, u okviru zajedničkog projekta Evropske unije i Savjeta Evrope „Kvalitetno obrazovanje za
sve“.
Neda Ojdanić,
direktorica Direktorata za tercijarno obrazovanje u Ministarstvu prosvjete Crne
Gore na
početku svog izlaganja je istakla da su principi akademskog integriteta
fundamentalni za funkcionisanje i rad akademske zajednice i cjelokupnog akademskog
okruženja.
„To je prepoznato u Strategiji razvoja
visokog obrazovanja 2022-2026, koja je u završnoj fazi pripreme. Prema Strategiji,
potpuna primjena potrebnih mjera za zaštitu od narušavanja akademskog
integriteta treba da bude stalno u fokusu akademske zajednice“, rekla je
Ojdanić. „Nacionalna politika obezbjeđivanja akademskog integriteta ne
podrazumijeva samo da se prati pojava i priroda slučajeva akademskog nedoličnog
ponašanja i da se preduzimaju mjere za sankcionisanje takvog ponašanja, već
mora imati za cilj rješavanje osnovnih uzroka takvog ponašanja. Vodeći se
principima Zakona o akademskom integritetu, Ministarstvo prosvjete će nastaviti
rad na usaglašavanju sa EU politikom i dobrom evropskom praksom u ovoj
oblasti“, kazala je Ojdanić.
Evgenia Jakumopulu,
šefica Programske kancelarije Savjeta Evrope u Podgorici, kazala je da sprečavanje
neetičkog ponašanja zahtijeva regulatorne i institucionalne reforme.
„Ove reforme su se dogodile u Crnoj Gori
nedavnim usvajanjem Zakona o akademskom integritetu. Visokoškolske institucije
su takođe preduzele korake u promovisanju i očuvanju akademskog integriteta.
Međutim, bilo bi pogrešno misliti da se neakademsko ponašanje može riješiti 'autokratskom formulom' novih propisa. Zakon uvijek
mora da prati promjenu stava javnosti, a ne obrnuto, tako da rješavanje pitanja
integriteta treba da prevaziđe zakonodavni i institucionalni okvir“, poručila
je Jakumopulu.
Vesna
Atanasova, programska menadžerka u Odsjeku za obrazovanje Savjeta Evrope kazala je da su vlasti u
Crnoj Gori usvojile Zakon i prepoznale akademski integritet kao jedan od
najvećih izazova i za akademsku zajednicu i za društvo u procesu reforme
visokog obrazovanja.
„Iz perspektive Savjeta Evrope, važno je
razumjeti da je akademski integritet ključni dio slagalice kvaliteta obrazovanja
– to je jasno definisano i kroz preporuke Komiteta
ministara Savjeta Evrope vladama u kojima se precizira da korupcija u
obrazovanju predstavlja kršenje osnovnog principa jednakih prava, te da kvalitetno
obrazovanje mora biti oslobođeno korupcije. Komitet ministara je u svojoj
Preporuci sugerisao da antikorupcijske mjere treba da obuhvate cijelu zajednicu
u kojoj bi se korupcija smatrala neprihvatljivom u svakoj oblasti. Po tom
pitanju, Komitet ministara će 13. jula usvojiti Preporuke o prevarama u
obrazovanju, koje će postaviti nove standarde Savjeta Evrope u oblasti
akademskog integriteta“, zaključila je Atanasova.
Dvodnevna konferencija okuplja oko 60
učesnika i učesnica iz Crne Gore, uglavnom članove i članice akademske
zajednice i predstavnike/ce nadležnih državnih organa. Organizuje se u okviru zajedničkog projekta Evropske
unije i Savjeta Evrope „Kvalitetno obrazovanje za
sve“, kao dio programskog okvira „Horizontal Facility za
Zapadni Balkan i Tursku 2019-2022“.
0 Komentara