ZBIGNIEW RAU: Sloboda i jednakost nacija jedina su odbrana od prijetnje imperijalizma
Ruska
agresija na Ukrajinu označila je kraj ere u istoriji Evrope kojom je dominiralo
uvjerenje da se još jedan veliki rat na kontinentu ne može dogoditi s obzirom
na traumatska iskustva 20. vijeka, dok sve evropske nacije dijele želju za
mirom. Suočeni s tragičnim preokretom događaja, shvatili smo
da imperijalizam nije samo istorijska kategorija već žila kucavica modernog
svijeta koja svojom razornom snagom, u različitom stepenu, utiče na svakog od
nas. Štaviše, postalo je jasno da se imperijalizam ne može integrisati sa
slobodnim svijetom na trajnoj osnovi, a kamoli na harmoničan način, zatvaranjem
očiju pred imperijalističkim ambicijama, sklonostima ili pukim navikama,
pristajanjem na rasuđivanje i djelovanje u smislu sfera uticaja, ili
priznavanjem istorijskih prava ili posebnih ekonomskih interesa najmoćnijih
država.
Kao
takva, ruska agresija na Ukrajinu postala je poziv na buđenje za Evropu i
podstakla je temeljno razmišljanje o njenoj budućnosti. Kao što je svojstveno
svakom takvom razmišljanju, uslijedila je debata, koju je pokrenuo kancelar
Olaf Šolc iz Savezne Republike Njemačke, ukazujući na Evropsku uniju kao
antitezu imperijalizma i pozivajući na njeno značajno jačanje u sadašnjoj
strateškoj stvarnosti širenjem obima odluke donesene većinom glasova i ukidanjem
prava veta. Takvo rješenje bi ustupilo mjesto preuzimanju vođstva Njemačke u
znak priznanja odgovornosti za naš kontinent pred imperijalističkom prijetnjom.
Oslanjajući
se na svoje istorijsko iskustvo koje je postalo žrtva imperijalizma susjeda i
na vlastitu antiimperijalističku tradiciju i političku misao, Poljska ima posebno
pravo i obavezu da se uključi u debatu. Navedena politička misao, zasnovana na
uvjerenju da su svi ljudi i nacije slobodni i jednaki, sadržana je u nekim od
najjednostavnijih krilatica koje su se prenosile kroz vijekove: „, Jednaki sa
jednakima, slobodni sa slobodnima! ”; “Ništa o nama bez nas!”; “Za našu i vašu
slobodu!”. Adam Ježi Čartoriski je prenio njihovu suštinu jednostavnim, ali
krajnje smislenim riječima kada je 1830. napisao: „Svaka nezavisna nacija –
poput pojedinca u zajedničkom poretku – ima pravo da ima vlastitu vladu i da
gradi društvenu sreću na način na koji smatra da treba. Nijedna druga nacija,
dakle, nije u poziciji da vlada prvom, a još manje da je smatra svojom svojinom
ili oruđem, nema pravo da se miješa u ono što smatra dobrim za razvoj vlastitog
domaćeg prosperiteta i blagostanja. Ni pod kojim izgovorom strana intervencija
ne može narušiti zajednički sistem, kako bi sliom, što je suprotno prirodi i
zakonima, dvije nacije pretvorile u jedno društvo.”
Iz
poljske perspektive, za današnju Evropu imperativ je odbrana slobode i
jednakosti kako pojedinaca tako i naroda u gotovo svakom kutku našeg
kontinenta. U Ukrajini bi ukrajinski narod trebao biti slobodan da izabere svoj
identitet, uređenje, politička opredjeljenja i vojne saveze, te da odluči kada
će nastaviti borbu za nezavisnost i kada će sjesti za pregovore s Rusijom.
Njihova sloboda znači i suverenu jednakost prema bilo kojoj drugoj suverenoj
državi, što je jednako neotuđivosti teritorijalnog integriteta Ukrajine. Ta
sloboda i jednakost Ukrajine zahtijevaju sveobuhvatnu političku, diplomatsku,
ekonomsku, a posebno vojnu podršku pružanjem zemlji sredstava za efikasnu
odbranu svoje nezavisnosti.
Lažna
podrška ili nikakva podrška svodi se na čisto pridržavanje imperijalističke
teze da nacije ne uživaju jednaku državnost, moralni status i zaštitu
međunarodnog prava, dok njihovu sudbinu, stanje ili položaj mogu određivati
imperije ili dogovori sila. Da bi princip slobode i jednakosti nacija bio
univerzalan i poštovan u odnosu na sve evropske narode, Ukrajina mora
pobijediti uz našu podršku, dok ruski imperijalizam mora biti zaustavljen i
savladan.
Ipak, pokušaj da se zaustavi i nadjača imperijalizam u
Evropi ne smije se svoditi na odnose između Rusije i Ukrajine, ili između
Rusije i drugih zemalja kojima je oduzela teritorijalni integritet
orkestrirajući beskrajne ili „zamrznute“ sukobe, kao što su Moldavija ili
Gruzija . Ali težnja za dominacijom nad svojim partnerima, nametanjem svojih
argumenata, zanemarivanjem njihovih prava, interesa i potreba ili ne obraćanjem
pažnje na njihove proteste – jednom riječju, imperijalističke tendencije –
često se viđa i u Evropskoj uniji. Štaviše, teško da bi se neko ko ima bliži
uvid u stvarnost Unije složio da je nedostatak težnji najmoćnijih država
članica da prevladaju među primarnim nedostacima evropskih integracija. Slično tome, bilo bi teško
naći bilo koga spremnog da tvrdi da su napori za dominaciju efikasna prepreka
ruskom imperijalizmu koji prodire u EU. Stoga, ako se složimo oko neophodnosti
reformisanja procesa donošenja odluka u EU, pomenuta reforma treba da bude
usmerena na obuzdavanje nastojanja dominacije stvaranjem povoljnih uslova za
autentičnu slobodu i jednakost država članica, i na taj način ukrotivši sve
imperijalne težnje i prakse.
To
je zato što, suprotno uobičajenom mišljenju, same međunarodne organizacije nisu
antiteza imperijalizma. Međunarodna organizacija može postati samo ako je
zasnovana na slobodi i jednakosti svih svojih država članica. Drugim riječima,
kada su sve njene strukturne institucije i praksa, političke inicijative i
ekonomski poduhvati usmjereni na gore spomenutu slobodu i jednakost. Stoga,
svaki nedostatak slobode i jednakosti država članica EU, bez obzira na oblik,
Uniju čini posebno ranjivom kada je suočena s ruskim imperijalizmom, budući da
potonji nema ništa za ponuditi osim vlastitog modela politike i modusa
operandi. Tražeći partnere značajnog ekonomskog ili demografskog potencijala,
po mogućnosti podržane sopstvenim modelom imperijalne politike koji se
sprovodio kroz istoriju, ruski imperijalizam nudi privilegovani oblik ekonomske
i političke saradnje. Drugim riječima, imperijalizam nudi transformaciju
kontinenta na njegovu ličnost i sliku, odnosno na dogovor sila s vlastitim
udjelom Rusije i zajednički definisanim sferama uticaja.
Dakle,
koji su razlozi deficita slobode i jednakosti država članica EU koji otvara put
takvim imperijalnim prijetnjama? O najvećem deficitu slobode svjedoči sve češće
odlučivanje većinom glasova, zbog čega raste nejednakost članica Unije. Male i
srednje države, koje su nesrazmjerno manje sposobne da grade efikasne
koalicije, uključujući koalicije za blokiranje, osuđene su na gubitak kada pokušavaju
same da brane svoja prava, interese ili potrebe. A kada su nadglasani, o
njihovoj sudbini odlučuju drugi, što znači da je njihova sloboda suštinski
narušena. To je zato što sloboda znači da budemo podložni zakonu koji sami
stvaramo snagom svoje volje. Pošto smo podložni odredbama ovog zakona, podložni
smo svojoj volji i stoga ostajemo slobodni.
Deficit
jednakosti najjasnije otkriva neravnoteža u eurozoni, gdje se fiskalna i
ekonomska neravnoteža okoštavaju. Od kada su neke države usvojile zajedničku valutu,
nisu mogle da se razvijaju održivo i skladno, dok druge ostvaruju stalni
izvozni suficit, suprotstavljajući se apresijaciji sopstvene valute
zahvaljujući kontinuiranoj ekonomskoj stagnaciji u drugim državama. Stoga je to sistem koji radikalno
smanjuje bitnu komponentu jednakosti – jednakost šansi.
Deficit
u slobodi i jednakosti svodi se na konsolidaciju institucionalne i funkcionalne
podjele država na male i srednje, odnosno veće i najveće, ne samo s neupitnom
ekonomskom prednošću i demografskim potencijalom, već i s pravom glasa u
procesu donošenja odluka u EU, koji male i srednje države nisu u stanju da
uravnoteže čak ni zajedničkim djelovanjem. Trajnost i praktična
neprikosnovenost ove podjele dovodi do sistemske, političke i ekonomske
dominacije prvih nad drugima. Ova dominacija otvara put za intenziviranje
nacionalnih interesa dominantnih država na račun onih kojima dominiraju.
Garancija uspjeha ovog procesa je da dominantne države imaju neupitnu
sposobnost da svoje posebne nacionalne interese predstave i definišu kao
zajedničko dobro svih država članica Evropske unije. To je uslov koji pruža plodno
tlo i za nastojanja ruskog imperijalizma i imperijalne prakse unutar same
Evropske unije.
Sjeverni
tok služi kao spektakularna studija slučaja. Prihvatanje ponude trajnog
pristupa jeftinijem ruskom gasu trebalo je da obezbijedi konkurentsku prednost
na zajedničkom tržištu u zamjenu za neformalno prihvatanje ruske sfere uticaja
na postsovjetskom prostoru. Premošćivanje jaza između ključnih političkih interesa
ruskog imperijalizma i ekonomskih ambicija najmoćnije države u Evropskoj uniji
dovelo je do njene trajne transformacije prema imperijalističkom modusu
operandi. Dobijanje dominantne tržišne pozicije došlo je na račun ne samo
podrivanja jednakih uslova igre, već i zbog toga što su evropske ekonomije
postale zavisne od ruskih snabdevanja energentima i bezbjednosnih interesa
nekih država članica EU i Ukrajine. Politička
saradnja s Rusijom preferirana je i po cijenu lojalnosti prema saveznicima,
posebno onima koji su najizloženiji ruskim imperijalističkim zahtjevima na
istočnom krilu NATO-a. Sve ove akcije nisu bile slučajnost, već rezultat
smišljene, ciljne i dosljedno vođene strategije koja je predstavljena kao čisto
ekonomski evropski projekat od ekonomske koristi za sve, odnosno dio
zajedničkog dobra država članica.
Ali
kada je kao rezultat ruske agresije na Ukrajinu ova strategija sada propala,
opšte dobro je redefinisano kao evropska solidarnost. Prestanak konkurentske
prednosti Njemačke na zajedničkom tržištu rezultirao je prijedlogom – na kojem
je Njemačka insistirala – da sve države članice dobrovoljno smanje potrošnju
plina za 15%, uključujući i one zemlje koje su uporno upozoravale svoje
evropske partnere da ne postanu zavisne od Rusije.
Još
jedna važna ilustracija imperijalne prakse unutar EU je slučaj Grčke. Od
stvaranja zone eura, njemačka privreda održava pozitivan trgovinski bilans, dok
se privreda Grčke (kao i drugih južnoevropskih zemalja) bori sa izazovima
stagnacije, padom konkurentnosti i, kao posljedicom, rastom duga. Ali i pored
toga, jedinstvena valuta je predstavljena kao korisna za sve zemlje evrozone i
kao njihovo zajedničko dobro. Ekonomska kriza 2010. godine otkrila je
dijalektičku prirodu ovog dobra. Zajedničko dobro je bio uspjeh stranog
kreditiranja, uglavnom njemačkih finansijskih institucija, i izvoza, takođe
pretežno njemačkih kompanija. Tokom krize pokazalo se da opšte dobro uključuje
prebacivanje svih troškova neispravnog sistema koji stimuliše zaduživanje evropskog
juga na Grke – uprkos činjenici da je problem duga svih južnoevropskih zemalja
samo druga medalje procvata njemačkog izvoza.
Dakle,
današnji evropski poredak, poredak EU, ne štiti nas od erozije slobode i
jednakosti država članica, trenda koji, kako je iskustvo pokazalo, vodi
ponovnom rađanju imperijalizma. U tom kontekstu, prijedlog da se stvore
institucionalni uslovi da Njemačka preuzme vodeću ulogu u Evropskoj uniji samo
bi značajno pogoršao ovaj nedostatak slobode i jednakosti. Shodno tome, ako njemačka
ponuda želi da odbrani EU od imperijalizma, što Njemačka smatra odgovornom da
učini, Uniji nije potrebno njemačko vođstvo, već njemačko samoograničavanje. Tek tada će ta sloboda i
jednakost država članica omogućiti da EU postane željena antiteza imperijalizma.
Kao
što imperijalizam predstavlja temeljnu prijetnju Evropskoj uniji, tako i
njegova efikasna odbrana zahtijeva temeljne reforme. Stoga
sloboda država članica zahtijeva, u principu, radikalno jačanje evropskog
konsenzusa i njegovo priznavanje kao kamena temeljca djelovanja i saradnje EU.
Jednakost između država članica zahtijeva vraćanje jednakih mogućnosti za
njihov razvoj, što zauzvrat mora dovesti do reforme eurozone. Radikalizam ove
reforme ne smije, a priori, spriječiti bilo kakvo rješenje kao što je sistemsko
i djelimično otpuštanje duga za neke članice eurozone ili bilo privremeno ili
trajno vraćanje na njihove nacionalne valute. Štaviše, reformski zamah i
smjer promjena trebaju doći od samih država članica, a ne od institucija EU. Na
tim državama je da predstave i definišu opšte dobro, odnosno principe
blagostanja i razvoja svih njih i, shodno tome, da odrede odgovarajuće sfere
nadležnosti tih institucija. Nadalje, reformski napori moraju biti zasnovani na
pretpostavci da oni koji su bili pogođeni imperijalističkom politikom treba da
doprinesu više djelotvornoj odbrani od imperijalizma od onih koji su to sami
praktikovali u prošlosti.
Ako
ne uspijemo preduzeti takvu reformu, ako ne branimo ideju i praksu slobode i
jednakosti nacija naspram imperijalnih prijetnji, pomoći ćemo da dođe do
intelektualnog i političkog nazadovanja u poređenju sa stoljećima evropskog
napretka i nasljeđa .
Iz
tog razloga, suočeni smo s egzistencijalnim izazovom, koji nikako nije novina u
iskustvu Evrope. U zoru naše ere takođe je morala da se razriješi dilema da li
Rim treba da ostane republika slobodnih i ravnopravnih građana ili da preuzme
karakteristike susjednih helenističkih monarhija. Oni koji su branili republiku
prikladno su upozorili da Rim na kraju neće preživjeti takvu helenističku
imperijsku transformaciju. Vrijedi se danas sjetiti njihovog upozorenja.
0 Komentara